De Lekkere Tekst
 
+Blog

Waarom bestelt die klant niet bij jou? 7 tips voor een goede website

De Lekkere Tekst+ 25 september 2015
Je hebt een website. Mooi. En je hebt die laten bouwen door een professional. Prima! Dus je denkt: “Nu kan ik gerust op de bank ploffen en terwijl ik naar Gooische Vrouwen kijk, stromen de klanten zo wel binnen”. Helaas. Ik moet je al meteen even teleurstellen. Het is niet omdat je een website online gezwierd hebt, dat je meteen een massale toestroom aan klanten kan verwachten. Er wordt nog heel vaak gezondigd bij de opbouw van een nieuwe website. Daarom volgen hieronder 7 nuttige tips voor een goede website.

Tip 1: Belangrijkste info in de navigatie

Yep, je leest het goed: de belangrijkste informatie bovenaan, in de navigatie. Je bezoeker heeft weinig tijd en wil in enkele seconden een antwoord weten op volgende vragen:
 
  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Waarom?
  • Hoe?
 
Tegenwoordig wordt er al eens geëxperimenteerd met designs en zie je de navigatie opzij verschijnen. Fair enough. In ieder geval: het moet opvàllen!
 
Zorg bovendien dat de belangrijkste info ‘boven de vouw’ van je pagina komt, dat wil zeggen: het gedeelte van je scherm dat je het eerst ziet, als de webpagina opent. Minder belangrijke informatie vindt je bezoeker wel als hij naar beneden scrolt.

Tip 2: Pagina’s zonder inhoud of te weinig inhoud nakijken

Ook een courante fout die nog vaak wordt gemaakt. Heel wat klanten werken in alle vertrouwen samen met hun webmaster en/of webdesigner en halen opgelucht adem als de website af is. “Die website is top” denken ze. “Hij werd immers gemaakt door een professional”. Euhhhh … ja en neen. Het kan zeker geen kwaad om nog eens met het vergrootglas over jouw website te gaan. Een webmaster en webdesigner denken binnen hun vakdomein. Maar jij bent uiteraard degene die de opdracht geeft en het best weet wat jouw product of dienst inhoudt. Stel je daarom zeker de vraag of dat ook duidelijk is voor de bezoeker van je website.

Een voorbeeld

Stel: Je bent een ervaren trainer en je geeft verschillende soorten opleidingen, zoals ‘Leren presenteren’, ‘Timemanagement’, ‘Change management’ en ‘Communicatievaardigheden’. Dan heeft jouw potentiële klant geen boodschap aan een pagina met een simpele opsomming van jouw trainingen.
 
Hij wil namelijk weten:
 
  • wat zo’n cursus Timemanagement kost.
  • wat die inhoudt.
  • en wat hij eruit zal leren.

Nog een voorbeeld

Je hebt een B&B in het hartje van de Vlaamse Ardennen. Iemand komt met het trefwoord “B&B Durbuy” bij jou terecht en je hebt zijn nieuwsgierigheid gewekt. Benieuwd zoekt hij naar de pagina met de verschillende soorten kamers … niets. Misschien heb je wel iets vermeld over wat er in de buurt te doen is (een romantische avondmarkt, een museum, mooie wandeltochten, quads, wijnproeverijen, …). Maar euhhhh … weer niets.
 
Een gemiste kans! Wedden dat deze bezoeker wel bij een andere B&B reserveert? Misschien wel in jouw straat.
 
Dit zijn zaken die jouw webmaster je niet altijd zal vertellen. Helaas.

Tip 3: Overbodige pagina’s? Weg ermee!

Ik kom het nog heel vaak tegen: 2 pagina’s die eigenlijk hetzelfde zeggen. Of: pagina’s die niet ten volle werden benut. In zo’n geval kunnen overbodige pagina’s gerust geschrapt worden of samensmelten met een andere pagina.
 
Bijvoorbeeld:
 
  • Een nietszeggende homepage die tekst kan gebruiken van een andere pagina die antwoord geeft op de vraag “What’s in it for me?”.
  • Een “over ons”-pagina die antwoord geeft op de vraag “wat doen we?”.
 
Zorg ervoor dat elke pagina de beloofde informatie geeft.
 
Hier is alvast een leidraad:
 
  • Home: een algemene tekst over wat jouw firma precies doet en waarom dit een voordeel kan zijn voor jouw doelgroep (vermeld jouw USP!).
  • Over ons: stukje geschiedenis, hoe de firma is ontstaan, wat eraan vooraf ging.
  • Diensten: wat je precies doet, wat het inhoudt en wat het kost (tenzij je een aparte pagina hebt met prijzen).
  • Contact: duidelijke contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres).
 
Heb je 2 pagina’s gevonden die eigenlijk hetzelfde vertellen en kunnen samensmelten tot 1? Geen probleem. Je kan de extra pagina misschien gebruiken voor iets nieuws: een gastenboek, een pagina met referenties, e.d.m.
 
En nu we toch bezig zijn met nuttige tips: schrap dat belachelijke “welkomstwoord” meteen ook maar surprise. Je hoeft je bezoeker niet te vertellen dat hij “welkom” is. Zorg ervoor dat hij zich welkom voélt (doordat je website gebruiksvriendelijk is bijvoorbeeld).

Tip 4: Foute indeling vermijden

Een minder courante fout, maar toch.
 
Bijvoorbeeld: een pagina over “Ervaring”, die een mix is van:
 
  • Ervaringen van de klanten.
  • Ervaring van de dienstverlener.
 
Deel zo’n pagina op in 2 aparte pagina’s: enerzijds de ervaring van de dienstverlener zelf en anderzijds een gastenboek of pagina met referenties.

Tip 5: Contactpagina zὸnder contactinfo = doodzonde

Halleluja! Deze fout komt nog heel vaak voor. En er is niets vervelender dan tevergeefs zoeken naar contactgegevens:
 
  • Waar vind ik deze firma?
  • Wat is het telefoonnummer?
  • Kan ik deze persoon mailen?
 
Heel wat bedrijven voorzien hun contactpagina enkel van een lullig contactformulier. Of nog erger: eindeloze invulformulieren, waarbij de potentiële klant achteraf gewoon een standaardmailtje in zijn inbox ontvangt, maar nooit meer iets hoort.
 
Niet elke bezoeker is bereid om een hele lijst aan vragen te beantwoorden. Als hij snel iemand aan de lijn wil hebben, belt hij jouw concurrent wel!

Tip 6: Aantrekkelijke foto’s

Tekst is belangrijk. Dat zal je mij – als copywriter – niet laten ontkennen. Maar een mooie foto doet ook best wel wat! Overweeg goed welke foto het wordt en waarom. Zeker de foto op de homepage mag er boenk op zijn!
Bijvoorbeeld: een foto van een nietszeggende kast op de homepage van een website voor woningdecoratie, behang- en schilderwerken.
 
Wat denk jij? Zal die werken? Of mist die zijn effect?

Tip 7: Responsive or not? That’s the question!

Mobiele bezoekers haken af als ze info zoeken op een mobielonvriendelijke website. Check of jouw doelgroep mobiel zoekt en beantwoord aan hun vraag. Meer hierover hier.
 
Foto: waitbutwhy.com