Blog

Een f* harde wereld voor een freelance SEO-copywriter?

De Lekkere Tekst, 13 mei 2019


Het leven zoals het is. Freelance SEO-copywriter. Is het dan een f* harde wereld als je als freelancer of ZZP’er SEO-teksten schrijft? Jep. Soms wel.
 

Je weet nooit hoeveel je de volgende maand verdient

Het is zo. De ene maand loop je vrolijk te kuieren op de Avenue des Champs-Élysées. En twijfel je of het een zonnebril van Chanel, Karl Lagerfeld of Ray Ban wordt. Terwijl je de volgende maand kortingsbonnen verzamelt om toch maar die broodnodige boodschappen te kunnen betalen.
 
Ik overdrijf natuurlijk wel een beetje. Maar je snapt me wel. Je weet nooit hoeveel centen precies de revue zullen passeren.
 
Erger nog.
 
Je stuurt een factuur om trots op te zijn … om dan 7 maanden later nog altijd geen euro te zien.
 
Ja – aaaah, dat gebeurt.
 

Afdingen

Ik heb het nooit goed begrepen. Dat afdingen voor een schrijfopdracht.
 
Soms denk ik dat ik in de winkelstraten van Kusadasi loop, waar je continu kan onderhandelen over de prijs.
 
 
Potentiële klant: “Een copy voor € 300? Euhhh. Wat denk je als ik er nu eens € 100 voor geef?
 
Copywriter: “Dat gaat niet, want …
 
Potentiële klant: “OK. Fair enough. € 150. Te nemen of te laten!
 
Copywriter: “Euhhhh. Deal dan maar? I guess?
 
 
Ik vraag me af of mijn garagist dat ook soms meemaakt. Als mijn auto een 'groot onderhoud' moet krijgen, betaal ik ook het vaste tarief hoor. Met alles erop en eraan. Auto-onderdelen, werkuren, enzovoort.
 
Ik zou dat nooit durven te vragen:
 
€ 600? Wat dacht je van € 450? Deal?
 

Meer werk wanneer niemand werkt

Als freelance copywriter moet je het ongetwijfeld al hebben gemerkt. Heel wat werk komt binnen … wanneer niemand werkt.
 
Kerst.
 
Pasen.
 
Tijdens bloedhete zomerdagen.
 
Ah ja, want dan zijn de meeste van je concurrenten met vakantie.
 
Heerlijk een ijsje aan het likken op de dijk van Knokke-Zoute.
 
Of gemarineerde kippenbillen aan het draaien op de barbecue, met een caipirinha in de hand. En een rustgevend muziekje op de achtergrond.
 

Geen geld op momenten dat je de centen het best kan gebruiken

Ik schreef het hierboven al. Sommige sloebers durven facturen te negeren. Meestal zijn het de klanten die echt dringend, dringend, maar dan ook héél dringend een tekst moeten hebben.
 
Liever vandaag dan morgen.
 
Hoe levensbedreigend kan een tekst zijn dat het zó dringend is? Maar toch.
 
Dus. Alle hens aan dek.
 
Schuiven met die planning die inmiddels al overvol staat.
 
Want ja, je wil die nieuwe klant toch ook dolgraag uit de nood helpen.
 
Vervolgens wacht je netjes tot het einde van de maand om je factuur te sturen.
 
En dan wachten. 
Wachten.
En je blijft wachten.
 
De meest dringende opdrachten zijn vaak de gevaarlijkste.
 
Want die betaling?
 
Die is plots niet meer zo urgent.
 
Het is ook tricky om je facturen net voor de feestdagen te sturen. Of voor de zomervakantie (bouwverlof). Doodeenvoudig. Omdat niemand meer werkt tijdens die dagen. Of toch de boekhouder niet die normaal gezien jouw factuur netjes zou moeten betalen.
 
En geef toe: tijdens die periode hebben we allemaal onze centen het hardst nodig.
 

Afscheid nemen van een opdracht die je dolgraag doet

Freelance opdrachten blijven meestal geen eeuwigheid duren. Dat weet iedereen. Maar als je maandelijks terugkerende opdrachten hebt, zoals blogberichten schrijven, dan raak je gauw aan die routine gewend. Je leeft je volledig in het bedrijf van je klant in. Je bedenkt iedere maand spontaan de meest originele onderwerpen.
 
En plots is het e-mailtje daar. Besparingen. Even alles on hold zetten.
 
Het hoort erbij, da’s waar. Maar als je die opdrachten met hart en ziel doet, blijft het toch altijd een beetje een bittere pil om te slikken.
 
 
OK. Ik heb de anekdotes hierboven misschien een kleinnnnn beetje uitvergroot.
 
 
Maar is het soms een verdomd harde wereld voor een freelance SEO-copywriter?
 
Toch wel.
 

Leuk genoeg? Delen maar!




Vorig berichtVolgend bericht
Nadine - De Lekkere Tekst

Smaakt dit
naar meer?

Contacteer mij