Toen ik vorig jaar mijn kinderen naar de opvang bracht, parkeerde ik net voor de deur. Toen ik binnenkwam, keek een vrouw mij stralend aan. Ze vroeg of ik als ZZP’er werkte. Ze had duidelijk de gigantische sticker op mijn wagen gezien. Ik knikte. Ze vroeg “Wat doe je dan? Bak jij taarten?” Euhhhh. Niet echt, neen. Van die opmerking schrok ik wel een beetje. Mijn wagen is bedrukt met “De Lekkere Tekst”. TEKST. Dus. Geen taarten. “Vreemd dat er nog verwarring ontstaat” dacht ik. Want ik had er toch goed over nagedacht? Maar een goede naam vinden voor je bedrijf is niet zo gemakkelijk.
Een voorbeeld van een ‘slechte’ bedrijfsnaam
OK. Misschien is mijn bedrijfnaam niet zo helder voor iedereen. Maar een lekkere tekst (‘een tekst die smaakt naar meer’) is nog altijd geen lekkere biscuittaart, gevuld met stukjes ananas, een flinke toef slagroom erover en chocoladeschilfers eromheen.
Toch zag ik laatst een bestelwagen met een bedrijfsnaam die echt totààl de boot had gemist. De bedrijfsnaam verklappen, zal ik niet doen. Want dat is misschien niet zo prettig voor het bedrijf zelf.
Het zat zo. Er reed een bestelwagen voor mijn neus. Maar dan echt vlak voor mij. Ik bleef maar turen naar het logo. Ik snapte het echttttt niet.
De bedrijfsnaam eindigde op -immo. Waar denk jij dan spontaan aan?
Precies.
Immobiliën.
Vastgoed.
Nieuwbouwwoningen, residenties, flats, …
Dat soort dingen.
Maar dat deed deze beste man dus niet.
Hij was specialist in horeca. Het is een groothandel die zich richt tot frituuruitbaters, eigenaren van pitabars, broodjeszaken, pizzeria’s, enzovoort.
Mooi beroep. Alleen zou ik dat – bij die bedrijfsnaam – nooit hebben geloofd.
Toen ik beter keek, zag ik plots ook een vork boven het logo staan. Die vork was dan wél weer een logische keuze. “Jammer dat ze niet meer rond een vork, mes of lepel hadden gewerkt” dacht ik. Een gemiste kans.
Het eerste stuk van de bedrijfsnaam deed me ook meer aan een wellness denken. Of een schoonheidssalon. Zoiets.
Hoe dan ook denk ik dat het een succesvol bedrijf is hoor. Er rijden heel wat bestelwagentjes van die firma rond.
Dikke chance – om het op z’n Vlaams te zeggen – dat de bedrijfsnaam geen roet in het … eten (duh!) kwam gooien dan.
Het belang van een uitstekende foto
Hierboven legde ik al uit dat ik niet zo’n grote fan was van de bedrijfsnaam. Daar hadden ze beslist een betere voor kunnen (laten) verzinnen. Maar los daarvan, vond ik de foto ook een miskoop.
Die was helemaal verkleurd geraakt van de zon.
Of van bij het begin al zo onduidelijk.
Geen flauw idee.
Maar ik kon er alleszins moeilijk iets in herkennen. Heel grijzig, zwart en wit. Onduidelijk.
Zonde.
Want zo’n bestelwagen laten bedrukken: daar moet je toch algauw een smak geld tegen plakken.
Mooie website
Maarrrrr. Dit alles had wel mijn nieuwsgierigheid gewekt. Dus ging ik hun website even checken.
En het moet gezegd:
Het is een pareltje.
Duidelijk.
Gebruiksvriendelijk.
Mooie, heldere, kleurrijke foto’s.
Een foto met de stralende, enthousiaste teamleden.
Responsive. Hola!
Een veilige https-domeinnaam. Jawel!
Mooi zo.
Zo zie je maar: een goede bedrijfsnaam verzinnen is geen makkie.
Een aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke website evenmin.
Dat rijmt nog ook
.