Blog

Gemakkelijker gevonden worden op internet? n Peulenschil!

De Lekkere Tekst, 1 september 2015

Ok. Je hebt al klanten. Mazzeltof! Maar heb je er genoeg? Ben je zeker dat ze zullen blijven bestellen? Dat ze je deur plat zullen lopen? En wat in tijden van crisis? Juist. Klanten heb je nooit genoeg.
Daarom heb je er alle belang bij om gemakkelijker gevonden te worden op internet.
 
Ik krijg vaak de opmerking “klanten vinden mij als ze mijn bedrijfsnaam intikken in Google”. Da’s tof. Maar da’s helaas niet genoeg. Mensen die je bedrijfsnaam al kennen, willen gewoon een kijkje nemen op je website, je beter leren kennen, andere realisaties zien, enzovoort. Maar het is de bedoeling dat ook mensen die je niet kennen de weg naar jouw website vinden! En hoe doe je dat?
 
Ik illustreer even met een voorbeeld uit mijn privéleven.

Inrichting van de baby- en kleuterkamer

Een paar maanden geleden ben ik mama geworden van Berre. We hebben al een zoontje van 3,5 jaar, Robbe. Plezant, al dat leven in huis. Soms best vermoeiend wink. En gezinsuitbreiding betekent meteen ook extra kamers. Daarom besloten we om de slaapkamer van onze kleuter te verplaatsen naar de zolderkamer. De baby zou dan een kamer krijgen op de eerste verdieping. Ik werkte toen nog fulltime buitenshuis en had enkel ’s avonds de tijd om aan de inrichting van de kamers te denken. En waar doe je dat dan? Precies: met de laptop op de knieën, op de bank, met een heerlijk glaasje wijn. 1 vaste partner: Google.

Google als inspiratiebron

Ik had toen nog geen flauw idee wat ik ervan zou maken. Maar 1 ding wist ik wél: het moest een kamer zijn die bij hun persoonlijkheid zou passen. Zo kwam ik al meteen op mijn eerste idee. Robbe houdt van de zee, de meeuwen, het strand. Zijn thema zou “marine” worden. Dus ik begon met googlen: “marinekleur”, “kamer marine”, “kinderkamer blauw”, “kinderkamer marine”, “artikelen zee”, “kinderkamer zee”, “anker kinderkamer”, “dekbedovertrek blauw geruit”, enzovoort.
 
Voor de babykamer ging ik zoeken naar bruintinten en beige. “Berre” betekent ‘beer’, dus ik dacht aan fotobehang van een beer. Toen wist ik nog niet dat ik mij uren zoet zou houden met het fotograferen van een pluchen beer op een stoel smiley. Ook hier heb ik allerlei zoektermen ingegeven “bruin geruit”, “hanglamp bruin”, “hanglamp geruit”, “kinderkamer bruin”, “kinderkamer beige”, “behang beer”, “knuffelbeer behang”, “fotobehang”, enzovoort. Uren heb ik gezocht. Maar het resultaat mag er wezen.
 
Duizenden zoekopdrachten heb ik wellicht ingegeven, voordat ik precies vond wat ik zocht. Maar feit is wel dat ik alles op internet heb gezocht, gewoon uit tijdsgebrek. Overdag had ik geen tijd om naar winkels te lopen. Ik moest en zou alles online vinden en thuis laten brengen.
 
De websites die toen netjes geoptimaliseerd waren, leuke en relevante afbeeldingen hadden, zullen me nu dankbaar zijn.
 
Maar wat leren we hier nu uit?

Begin met een zoektocht naar de juiste trefwoorden

Trefwoorden zijn de ingrediënten voor een geslaagde optimalisatie van je website. Vraag je af wat je doelpubliek precies zoekt en hoe ze het zouden formuleren. Neem er de tijd voor. Het zal je achteraf niet zuur opbreken! Steeds meer mensen zoeken artikelen op internet en bestellen online.

Zwier er tekst op!

Zodra je overtuigd bent van je trefwoorden, kan je aan teksten voor je website beginnen. Tekst schrijven doe je niet tussen de soep en de patatten. Teksten moeten relevant zijn, d.w.z. ze moeten beantwoorden aan de zoekopdrachten. Hoe meer tekst, hoe beter. Probeer toch minimum een 150-tal woorden per pagina te voorzien. Ik weet het, de webdesigners vloeken nu, maar tekst is nu eenmaal nodig voor SEO. Afbeeldingen geven meer creatieve vrijheid, dat is waar. Maar als we nu die afbeeldingen optimaliseren? Dan doen we toch een toegeving, niet?

Vergeet je afbeeldingen niet te optimaliseren

Gewoon een trefwoordje of trefwoordcombinatie naast die afbeelding. Meer is er niet nodig.
 
Zie je het niet zitten om aan die teksten te beginnen? Heb je geen flauw idee waar je je inspiratie moet halen? Reken dan op een creatieve tekstschrijver die er wel alle plezier in vindt! Neem contact op voor jouw project.
 
Pssst! Ben je benieuwd hoe de kinderkamers eruitzien? Ik plaats hieronder een afbeelding. Ik geef meteen nog even mee waar ik het fotobehang heb laten maken en wie de renovatie van de zolderkamer voor zijn rekening heeft genomen.
 
 

Leuk genoeg? Delen maar!




Volgend bericht
Nadine - De Lekkere Tekst

Smaakt dit
naar meer?

Contacteer mij