De Lekkere Tekst
 
+Blog

Het geheim van een geestige (beestige) reclametekst

De Lekkere Tekst+ 6 mei 2019
Laatst ging ik een dagje shoppen in Molecule. Altijd plezant. Alles onder één dak. Zalig. En waar ik ook telkens reikhalzend naar uitkijk is … de gevel van TVH in Waregem. Dan vraag ik mij op voorhand al het volgende af. “Welk fantastisch billboard hebben ze nu weer opgehangen?”. Dan rijd ik op de E17 en werp een blik naar links, zoekend naar hun nieuwe reclametekst. En iedere keer ben ik blij verrast. Want telkens getuigt hun reclamebord van een knap staaltje marketing!
 

Techniek hoeft niet saai te zijn

Wat doet TVH? Het is een bedrijf dat gespecialiseerd is in tweedehandsmachines. Meer bepaald hoogwerkers en heftrucks. Geef toe: niet het meest sexy product om een goede marketingtekst rond te verzinnen. Want hoe zorg je er nu voor dat zo’n machine aantrekkelijk wordt? Voor aankoop of huur?
 

Beestige machines

Wel, daar had het marketingteam van TVH dus wel iets op gevonden. Ze hadden een sfeervolle foto van Zuid-Afrika op hun gevel gehangen.
 
Daarbij stond deze sublieme slogan:
 
Beestige machines
 
 
Om het geheel nog opvallender te maken, hadden ze het volgende bedacht:
 
 
We zetten onze hoogwerker ervoor en we beplakken hem helemaal … als een giraf!
 
 
GE-NI-AAL!
Het geheim van een geestige reclametekst
 
Zeg nu zelf. Zo komt die machine pas helemaal tot leven.
 
Ik zeg het.
 
Ik ben fan van hun smart marketing.
 

Slimme marketing- of reclameteksten

Slimme marketing- of reclameteksten doen heel wat met hun doelgroep:
 
  • De boodschap blijft hangen.
  • Het doet je nadenken of glimlachen.
  • Het werkt inspirerend.
 
Want dàt is exact het geheim van een goede reclameboodschap.
 
En zoiets verzin je niet op 1 2 3, daar heb je een bekwaam team voor nodig.
 

Sexy reclamecampagne

De campagne van de beestige machine is trouwens niet de enige die blijft hangen. Die mannen (en vrouwen) van de marketing weten precies waar ze mee bezig zijn.
 
Zo zag ik eens een reclameboodschap met een volle boezem waarvan een rode banner de tepels discreet bedekte.
 
Op die rode banner stonden de volgende woorden:
 
 
We lift almost everything
Geheim reclametekst
 
Gotta love it!
 
And I did!
 
Hoe grappig is deze billboard?
 
Weerom blijft het beeld op je netvlies. Wedden dat je er jaren later nog altijd om kunt lachen?
 
Het marketingteam van TVH is niet alleen bewust bezig met hun marketingteksten, maar ook met professionele rekrutering. Hiervan getuigt hun excellente employer branding.
 

Employer branding

Tijdens hun ‘War for talent’ waren ze in 2016 en 2017 op zoek naar maar liefst 450 medewerkers. Uiteraard moesten ze ook deze keer creatief zijn bij hun rekrutering. Daarom lanceerden ze een vette campagne met een eigen jobsite.
 
Op de foto zie je een dame met pilootbril zitten. Helemaal bovenaan een hoogwerker.
 
Rechts staan de magische woorden:
 
 
Lift your career
 
TVH reclame
Ik ben jaloers op hun copywriter.