De Lekkere Tekst
 
+Blog

Meer bezoekers naar je website: hoe doe je dat? Zoals Coolblue!

De Lekkere Tekst+ 6 december 2019

Een tijdje geleden viel het verdict voor de auto van mijn man. Koppakking. Of joint de culasse zoals we dat in Vlaanderen noemen. Nou, koppakking of joint de culasse. Vlaming en Nederlander weet: da’s verdorie een zware kost. Een garage zoeken dan maar. En vergelijken. De ene garage schatte de kost op € 1.000. De andere op € 1.200. En nog een andere op € 800. Laten we deze dan maar nemen! De garagist beloofde de auto te repareren tegen vrijdag. Maar op donderdagavond belde hij al. Het zou niet lukken. Woensdag zeker. Maar woensdag hoorden we dat het ook geen haalbare kaart was. Vrijdag beloofd! Erewoord. Maar vrijdag werd gauw zaterdag en zaterdag werd zondag. Zonder blikken of blozen vertelde hij ons ook nog dat het geen € 800 meer zou kosten, maar € 1.200. En we moesten maar meteen komen, want hij vertrok op vakantie! Nu dat vind ik dus balen. Zulke dingen doe je niet. 0,0 service. Waar vind je – volgens mij – wél nog service? Bij Coolblue.

 

Topservice bij Coolblue

Ik ben altijd druk, heb weinig tijd en nog minder geduld. Een winkel waar ik uren moet aanschuiven om dan een overgestresseerde verkoper voor mijn neus te hebben? Neen, dat is niks voor mij. Toen ik op zoek was naar twee tablets voor mijn kinderen met bijpassende hoofdtelefoon werd ik for-mi-da-bel geholpen door een medewerker van Coolblue. Echt zoals ik het graag heb. Geen blabla. To-the-point. Snel. Duidelijk. Vriendelijk. En met een glimlach. Zalige service! Ik zwoer meteen dat mijn volgende aankoop zeker ook bij Coolblue zou zijn.

 

Service met een smiley ;-)

Ik hield woord. Mijn laptop heeft ondertussen zijn beste tijd gehad. Wat wil je? Dag in dag uit maar schrijven, schrijven, schrijven. Dat arme ding gaat iedere vakantie mee en heeft – samen met mij – altijd het beste van zichzelf gegeven. En dat wreekt zich op den duur, zo blijkt. Want tegenwoordig is een crash geen uitzondering meer. Apps beginnen te haperen. Een document openen? Dat gaat enkel nog via het zoekvenster. Kortom. Mijn machine is OP. Na 7 jaar. En dat is behoorlijk oud voor een laptop. Dat wist Coolblue me te vertellen …

Zoals altijd gaf de medewerker van Coolblue voldoende informatie over de mogelijkheden naar aankoop en reparatie toe, opties in configuratie, verzekering, enzovoort. Weer had ik een tevreden gevoel. Bij Coolblue wandel je eigenlijk altijd met een glimlach naar buiten.

En dàt is exact wat ze willen bereiken. “Alles voor een glimlachsmiley” (ja-aah, met smiley erachter) luidt hun slogan.

Coolblue, alles voor een glimlach

En dat is niet gelogen. Want een glimlach krijg je niet alleen na advies op maat. Maar ook als je hun videomarketing onder de loep neemt bijvoorbeeld.

 

Videomarketing die je doet glimlachen

Heb jij de nieuwe reclameboodschap van Coolblue al gezien? Best wel grappig. Elk woord van het reclamespotje wordt letterlijk genomen. “Meh”. En je ziet een geit. “Geen gezeik”. En je ziet Manneken Pis. “Netjes”. En je ziet 2 visnetjes. Goed gevonden. Toch? Je hebt de neiging om het filmpje terug te spoelen en opnieuw te bekijken. Als dat geen geslaagde reclamecampagne is! En dat gevoel heb je niet alleen als het om een reclamespotje over wasmachines gaat.

 

Glunderende werknemers als ambassadeurs

Employer branding ten top als je deze video ziet. Het gaat over een vacature van bezorger. Neen, niet zomaar een bezorger. Maar een “bezorgheld”. Het filmpje begint met een beeld van de bestelwagen. Jep. De smiley voorop. In de video leggen de werknemers niet alleen uit hoe hun werkdag eruitziet. Maar er is ook genoeg ruimte voor lol. Buikspieren worden dagelijks getraind. Kaken doen pijn van het lachen. Vuistje tegen vuistje. “Als je mij en Jeroen over de vloer krijgt, is het altijd feest. Dan wil je de volgende week eigenlijk weer iets bestellen.” Collega’s van Coolblue leveren niet zomaar een bestelling. Ze genieten, tijdens de rit, ook van het uitzicht. Of dat nu in Zeeland is of hartje Amsterdam. Ze doen ook veel meer dan louter leveren. Moet de wasmachine naar de eerste verdieping? Of de vloer nog even opboenen? Geen probleem. Alles voor die glimlach van de klant. Dedication. Aldus de guitige werknemer. Want hij heeft een passende tatoeage laten zetten rond witgoed.

Employer branding Coolblue

Een 10 voor service krijgen ze. En dat motiveert hen alleen maar om het nog beter te doen. Kan het eigenlijk wel nog beter?

Bus. Klopt.” Dat staat er op de zijkant van de bestelwagen. En het klopt ook allemaal als een bus. Als je zulke filmpjes ziet, word je toch gewoon geprikkeld om een kijkje op hun website te gaan nemen? En ze hebben nog wel wat technieken om meer bezoekers naar hun website te lokken.

 

Heel gebruiksvriendelijke website

Zodra je op de homepage komt, word je al blij. Je ziet meteen dat je alles in een paar klikken kan vinden. Niet alleen de blauwe kleur schept vertrouwen. Maar ook wat ze vertellen.

 

Kijk. Van dit word ik nu eens vrolijk.

Gebruiksvriendelijke website Coolblue

 

Dat stelt je toch meteen gerust? Voor 23.59 uur besteld. Morgen geleverd. En nog gratis ook. Retourneren nodig? Het is gelukkig ook gratis. En last but not least. Ze zijn verkozen tot klantvriendelijkste webshop in 2018-2019. Wat mij betreft, krijgen ze die award voor 2020 ook.

 

Erna begin ik aan mijn zoektocht.

 

Welke Mac zou ik nemen?

 

Laptop of desktop? En welke dan?

 

Aha! Een makkelijke filter.

 

Altijd handig.

 

Filter Coolblue

Welke snelheidsklasse is het meest geschikt? Middenklasse of topklasse? Geen flauw idee. Eureka! De uitleg staat erbij. Even aanklikken.

 

Hoe krijg je meer bezoekers naar je website

Helder.

Wat op het eerste gezicht een heuse klus leek, wordt plots een fluitje van een cent. Een ruim aanbod van laptops wordt – dankzij de gebruiksvriendelijke filter – gereduceerd tot 2 à 3 laptops. Diezelfde snelle service die je in hun shops krijgt, vind je dus ook hier: online. Helemaal top.

Zodra je je favoriete product hebt gekozen, kan je ook nog eens inzoomen via de foto’s.

Website meer bezoekers

 

Nog niet 100% overtuigd? Dan kan je altijd vergelijken.

Website gebruiksvriendelijk

 

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Nog altijd onzeker? Wat doet een onzekere koper? Precies. Hij gaat op zoek naar wat zijn voorgangers deden. En die feedback vindt hij bij de reviews. Sociale bewijskracht heet dat. Één van de beïnvloedingsprincipes volgens Cialdini.

Sociale bewijskracht_Cialdini

En dat is niet de enige techniek waarvan Coolblue gebruikmaakt om je te overtuigen. Kijk maar.

 

Schaarste_Cialdini

Beperkte voorraad. Bestel snel”. Ai. Daar is die FOMO (Fear Of Missing Out) weer. Die kans wil je toch niet mislopen? Hopla. Weer zo’n overtuigingsprincipe volgens Cialdini. Schaarste. Wat als je net te laat bent? Zal je dan niet enorm veel spijt hebben?

Ten slotte komt er nog zo’n mooie call-to-action onder. In een goeie, opvallende, groene kleur. Mooi zo. Duidelijk.

 

Niet “bestellen”.

 

Niet “kopen”.

 

Maar … “In mijn winkelmandje”.

 

Die “mijn” maakt het nog nét ietsje persoonlijker.

 

En die 4 bullet points – of beter: 4 vinkjes – maken het geheel helemaal af.

 

OK. Ik ben overtuigd.

 

Niet alleen hun website lokt ongetwijfeld meer bezoekers. Maar ook hun social media.

 

Vrolijke social media

Bekijk de Facebookpagina van Coolblue maar eens.

 

 Facebook Coolblue

Van USP’s in de banner gesproken …

Facebook Info Coolblue

 

Idem voor hun Twitteraccount.

Twitter Coolblue

Twitter Intro Coolblue

 

En hun Instagram:

Instagram Coolblue

Instagram van Coolblue

Something blue

 

Conclusie

Het zal inmiddels wel duidelijk zijn. Ik.Ben.Fan.

 

En wel hierom:

  • Coole service
  • Coole website
  • Coole filter
  • Coole CTA’s
  • Coole social media

 

Vet cool. Die Coolblue.

 

Kan jij ook wel wat tips gebruiken om je website gebruiksvriendelijker te maken? Of om beter gevonden te worden via SEO-teksten? Mag je website meteen ook opgefleurd worden met creatieve webteksten? Let me know.