WTF. Wat waren die afgelopen maanden pittig! Wat een vreemde periode, die lockdown. De wereld leek heel eventjes stil te staan. Een oorlog zonder wapens. Het ergste is wellicht al achter de rug. We komen stilaan allemaal een beetje in onze gewone routine. En het normale leven krijgt stilaan vorm. Of moeten we spreken over ‘het nieuwe normaal’?
Winkelkarretjes die eerst ontsmet moeten worden. Ontelbare keren op die handgel knijpen. Ook voor de handen van onze kinderen. Totdat ze uitdrogen of een allergische reactie krijgen. Op stickers staan in de Albert Heijn of SPAR, zodat we de social distance kunnen respecteren. En heb je ook al gemerkt dat je frieten of frikandel duurder zijn geworden? Ah ja, die maanden van sluiting moeten ergens gecompenseerd worden. Mondmaskertjes zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Al blijf ik mensen met een mondmaskertje achter het stuur toch overdreven vinden. En voortaan zijn er ook minder zitplaatsen in je favoriete restaurant, omwille van die 1,5 meter afstand. Nou, daar kan ik dan wel weer makkelijker mee leven. Dan hoef ik die conversaties van 2 à 3 tafels rondom mij niet langer gratis mee te volgen.
Voor de meesten betekende de coronatijd vooral me-time. Overal las ik dingen als “eindelijk weer tijd om te sporten!” Of: “nu ga ik eindelijk die klusjes aanpakken”, “meer tijd voor de kinderen”, “tijd voor een opleiding”, enzovoort. Daar heb ik nu eens NIETS van gemerkt. Hier was het een gekkenhuis. Het werd steeds drukker. Absolute waanzin. Waarom? Wie online te vinden was, mocht dubbel zo hard werken. Misschien wel drie keer zoveel. Op Google gevonden worden, was de afgelopen maanden meer dan ooit belangrijk. Ook ik werd gevonden . Zo besloten klanten om eindelijk dat boek te publiceren dat ze al zolang in gedachten hadden. Een professor van Universiteit Maastricht wou zijn eindwerk laten vertalen. Heel wat klanten vroegen blogs. Sommige klanten merkten een daling van de omzet en zetten alles op alles voor hun nieuwe webshop. Enzovoort. Enzovoort. Alle taken waren belangrijk. Dringend. Dringender. Dringendst. En ik maar tikken .
Net doen of je gek bent.
Zou Martien Meiland zeggen.
Wat deed ik dan, naast werken? Soms van 08u30 tot 03u30 ’s morgens (zonder pauze, tenzij af en toe naar Chateau Meiland kijken dan)?
Online shoppen!
Gelukkig werkten de pakjesdiensten en konden ze pyjama’s, boeken, servies, bestek, een BBQ en sokken voor de kinderen leveren. Wie toen zijn online marketing netjes op orde had, kon op mijn bestellingen rekenen. Zeker de plantenzaken zijn er beter van geworden. Want ondertussen heb ik een paar nieuwe, groene vrienden in huis.
Meiddddddd!!!!! Wat goeeeeeeeeedddddd!
Zo weet ik nu dat mijn Monstera Deliciosa van Fleur.nl niet zo graag in een doos zit. En dat ze liever in de woonkamer staat dan in mijn bureau. Ik heb haar de naam Fleur gegeven. Een ode aan de webshop, waar ze vandaan komt.
Foto: Fleur.nl
Ook weet ik nu dat mijn Alocasia Zebrina (of Olifantsoor) van Intratuin een heel gevoelig plantje is dat graag water spuwt op mijn bureau als het wat teveel van het goede is (water dan). Te licht? Te donker? Te droog? Te nat? Ze moet het allemaal niet weten. Een echte diva. Maar dat mag ook wel als je de Gatenplant van de troon kan stoten en tot de hipste planten van 2020 behoort. Ze luistert naar de naam Mika.
Foto: Intratuin.nl
En dan heb ik nog Stan, de Bananenplant. De Musa Tropicana van Fleurdirect.nl is een stoere kerel die zich meteen thuisvoelt en groeit als kool.
Foto: Fleurdirect.nl
Het is heel gezellig nu, met al dat groen in huis.
Toch één voordeel aan die coronatijd.
Het grootste ‘nadeel’ was wel dat ik continu moest schuiven in de planning. Enfin, nadeel. Ik mag dankbaar zijn dat ik nog zoveel werk had! Want ik had medelijden met de mensen uit de horeca, scholen en retail die noodgedwongen hun job maandenlang on hold moesten zetten.
Eigenlijk had je er alleen maar baat bij als je online te vinden was. Grote webshops als Bol.com en Coolblue draaiden overuren. Ook de bovengenoemde tuincentra leverden trager dan normaal, door de drukte. Geen wonder, met zulke prachtige webshops. Maar … en nu kom ik (eindelijk!) to the point … Hoe doe je dat nu? Zo online gevonden worden? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je vindbaar blijft?
Met SEO, schat. Wat SEO precies is, lees je hier. Maar hier geldt één voorwaarde. Het moet op een juiste manier gebeuren. Ik hoor nog heel vaak dat een website wel degelijk geoptimaliseerd is, totdat ik eventjes in de broncode ga kijken. Meta descriptions die ontbreken. Keyword stuffing. Trefwoord in H1-titel vergeten. Te weinig tekst. Enzovoort.
Heel wat mensen denken ook dat ze perfect vindbaar zijn als ze enkel de homepage laten optimaliseren. Of gewoon foto’s online zetten. Dan wil ik toch graag even bijsturen. Daarom is het belangrijk om te rekenen op professioneel advies. Tekst is zeker niet alles. Ook het design moet matchen. En hier en daar moet er ook aan de gebruiksvriendelijkheid van de website of webshop worden gesleuteld.
Waarom wordt een mens toch zo gepest?
Maar stel. Stél dat alles qua SEO netjes is geregeld. Hoe zorg je er dan voor dat je een cruciale rol blijft spelen in die online wereld?
Als je SEO bestelt bij een marktingbureau en dat bureau beweert dat je altijd op pagina 1 zult verschijnen, kan je maar beter op je hoede blijven. Of snel wegrennen. Want zoiets heeft geen 100% garantie. Je kan het wel proberen. En alles in het werk stellen dat het zo blijft. Maar niemand heeft hier een glazen bol. En eerlijkheid duurt het langst.
Naast SEO zijn er ook heel wat andere (en misschien minder evidente) factoren die ervoor kunnen zorgen dat je op de eerste pagina van Google blijft.
Nou, moet je luisteren.
Ik som er hieronder enkele op.
Zodra je een website of webshop bestelt, moet je er zeker van zijn dat het niet alleen een veilige https-site is, maar dat hij ook nog eens mobile friendly is. Dat kan je makkelijk testen. Open je site op een desktop en maak het scherm kleiner. Schuift alles netjes op? Nice! Dan heb je een mobielvriendelijke site. En dat is vandaag de dag een absolute must geworden. Heel wat mensen zoeken iets op hun mobieltje of op de tablet. Zeker sinds de zogenaamde Mobilegeddon – een update van Google die plaatsvond op 21 april 2015 – werden mobiele zoekresultaten cruciaal. Google heeft er trouwens nooit een geheim van gemaakt dat ze mobielvriendelijke websites graag belonen.
Jep. Je leest het goed. De snelheid waarmee je pagina’s openen, speelt ook een rol. Niemand wacht graag. En zeker de online bezoeker niet. Time is money. Heeft jouw pagina een 3-tal minuutjes nodig om tevoorschijn te komen? Pech. De online vogel is gaan vliegen en stilt zijn honger elders wel.
Mij niet bellen!
UX klinkt bijna als science fiction. Maar eigenlijk draait het allemaal om user experience. Met andere woorden: de gebruiker moet gemakkelijk zijn weg online vinden. Het is niet omdat je een grote “welkom” op je homepage zet, dat de online bezoeker zich ook welkom voelt. Integendeel zelfs. Schrap dat saaie welkomstwoord maar meteen. Zorg er liever voor dat alles duidelijk is. En dat de bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Dàn pas zal hij zich welkom voelen.
Ach. Doe niet zo vervelend!
Geloof me. In al die jaren ben ik al heel wat zaken tegengekomen die allerminst gebruiksvriendelijk zijn. Een contactpagina die pas verscheen als je op de knop “meer” klikte bijvoorbeeld. En taalopties die plots belangrijker leken dan het contactformulier. Een design dat verschoof zodra je een nieuwe pagina online wou zetten. Enzovoort. Ik heb het allemaal de revue zien passeren.
Wat een gezeik!
Of een bezoeker al dan niet wegklikt, is niet alleen afhankelijk van goed werkende SEO, page speed of UX. Er moet ook een gevoel van vertrouwen zijn. “Hey, okay, dit is veilig genoeg!” Er zijn immers genoeg oplichters online. Dat heb ik jammer genoeg ook al ondervonden met Garage Kosters. En ik was duidelijk niet de enige. Maar hoe doe je dat dan, betrouwbaar overkomen?
Maak mensen content met je content. Zwier niet zomaar wat online. Stel jezelf regelmatig de vraag wat bezoekers willen weten. Ga het desnoods zoeken op social media of fora. Wat leeft er binnen jouw branche? Maar ongetwijfeld kom je ook heel wat te weten tijdens je klantenbezoeken. Wat is er duidelijk voor je (toekomstige) klant? En wat niet? Hierrond kan je heel wat content bouwen. Het is niet omdat je 800 woorden in een blog verwerkt dat het onderwerp jouw doelgroep ook aanspreekt. Zorg ervoor dat je iets nuttigs te vertellen hebt. Woorden tellen kan nadien nog .
Voilà. Dat gaat me nu smaken. Zo’n heerlijk kopje koffie.
Wil jij prima voorbereid zijn als de volgende coronacrisis eraan komt? En ook op Google gevonden worden?
Kom dan gezellig een kopje meedrinken.
En hou je gezond!
#staysafe