Blog

Wat je moet weten over de laatste Google update in 2019: BERT

De Lekkere Tekst, 6 november 2019


Wie het woord ‘Bert’ hoort, denkt ongetwijfeld automatisch aan Ernie. Want zonder Ernie is er geen Bert. En vice versa. Misschien denk je er wel leuke filmpjes bij. “Bert, Bert! Er zit een banaan in je oor!” Maar Bert is heel wat anders dan het olijke figuurtje van Sesamstraat. Wie het SEO-gebeuren een beetje op de voet volgt, weet wel beter. Na de Panda (februari 2011), Pinguïn (april 2012) en kolibrie (augustus 2013) heeft Google voor een minder dierlijke naam gekozen. Bert heet-ie. En het is de laatste nieuwe update van Google in 2019. Bert staat voor Bidirectional Encoder Represenations from Transformer. Een mond vol. Inderdaad.

 

De Bert update: wat is dat voor een beest?

Nou, geen beest. Het is een slim algoritme dat menselijk taalgebruik én de context beter begrijpt. En een beter begrip van de spiders zorgt ervoor dat je betere resultaten krijgt als antwoord op je zoekopdracht. Moet ook wel. In een wereld waarin IoT belangrijker wordt en AI een steeds grotere rol gaat spelen. Mensen zoeken anders. Niet iedereen maakt gebruik van korte trefwoorden. Zeker met de opkomst van de voice search is het opmerkelijk hoeveel mensen in spreektaal zoekopdrachten uitvoeren. De trefwoordcombinaties worden ook steeds langer (long tail keywords).

 

Een voorbeeld waarin Bert een cruciale rol speelt in Google

Stel. Je bent al eens verward. Welke figuren behoren nu tot de Muppets? En welke zijn van Sesamstraat? Dan zou je heel eenvoudig het volgende kunnen googelen:

 

Does Elmo live in Sesame Street?

 

En dan zal Google antwoorden weten te verzamelen die beter beantwoorden aan jouw vraag.

 

Kijk maar:

Google Update Bert

Dat was vroeger helemaal niet vanzelfsprekend. Google had wellicht gewoon info verzameld over ‘Sesame Street’ of ‘Elmo’. Voorheen begreep de zoekmachine niet dat jij eigenlijk wou weten of het figuurtje Elmo daar ook echt woont. Met alle gevolgen vandien in de SERPs.

 

Of: misschien ben je wel benieuwd waar onze twee vrienden precies wonen, Bert en Ernie?

 

Where do Bert and Ernie live in Sesame Street?

Et voilà:

Bert update 2019

Met andere woorden: korte woorden krijgen meer waarde. Denk maar aan voorzetsels zoals ‘naar’ en ‘in’.

 

Voorheen zou Google enkel rekening gehouden hebben met de kernwoorden ‘bert’, ‘ernie’ en ‘sesame street’. Maar nu begrijpt de zoekmachine ook dat je wil weten waar die twee leuke gozers precies vertoeven.

 

Mr Big G is best trots op deze update van 25 oktober 2019. Google spreekt zelfs over “the biggest update ever”. Of toch van de laatste 5 jaar. Goed voor maar liefst 10% van alle zoekresultaten. Nice.

 

Zo komen we meteen tot de volgende, belangrijke vraag.

 

Waarom hebben we zo’n BERT nodig in ons SEO-leven?

Dat Google regelmatig een update lanceert, is geen geheim. Beschouw het gerust als een soort wake up call. Besteed je nog wel genoeg aandacht aan je content? Lever je geregeld fresh content aan? Hou je rekening met de vorige updates?

 

Maar de Bert-update is vooral gericht op volgende factoren:

 

  • Google zal voortaan woorden met een dubbele betekenis gemakkelijker herkennen. Homoniemen, zoals dat heet in de taalkunde. Denk maar aan woorden als ‘school’ (zowel de instelling waar kinderen leren als een groep vissen), ‘gerecht’ (maaltijd of rechtbank), ‘kater’ (dier of het effect na een avondje zwaar doorzakken) en arm (lichaamsdeel of niet rijk).
  • Mensen googelen gemakkelijker in hun natuurlijke taal: spreektaal. Dat betekent dat ze meer voorzetsels gaan gebruiken in hun zoekopdracht. Daar heeft de voice search zeker een belangrijke rol bij gespeeld.
  • De snelheid waarmee pagina’s van je website laden, was al een belangrijk gegeven, maar wordt nu nóg crucialer. Jij wacht toch ook geen 10 seconden? Tot die pagina verschijnt?
  • Google snapt het verband tussen verschillende woorden onderling nog beter.

 

Kortom, Google wordt gewoon veel slimmer. En jouw website moet meekunnen. Punt.

 

Goeie content is altijd een must geweest. Duh!

 

Het is niet omdat je een copybeest bent dat je moet gaan kopiëren. Dat hebben de vorige updates ons al geleerd. Maar het is een feit dat met deze laatste nieuwe update het nog belangrijker wordt om genoeg aandacht aan kwalitatieve kopij te besteden. Dat wil zeggen: natuurlijke taal. En dat fresh content, zo nu en dan, een absolute must do is.

 

Dank je Google.

 

Je deed me beseffen dat het tijd werd dat ik nog eens een nieuwe blog online gooide.

 

In de USA is deze update ondertussen al ‘alive and kicking’. Nu is het nog wachten op de uitrol in België, Nederland en de andere EU-landen.

 


Leuk genoeg? Delen maar!




Vorig berichtVolgend bericht
Nadine - De Lekkere Tekst

Smaakt dit
naar meer?

Contacteer mij