De Lekkere Tekst
 
+Blog

3 grote misverstanden rond een freelance tekstschrijver

De Lekkere Tekst+ 17 april 2016
Jep. Ik ben een freelance tekstschrijver. En ja, ik heb een degelijke, taalkundige opleiding genoten. En tuurlijk heb ik jaren ervaring achter de kiezen. Maar hey! Dat wil niet zeggen dat ik echt àlles weet over taalkunde, spelling, creativiteit, writer’s block, enzovoort. Schrijvers zijn ook mensen blush. Steeds vaker merk ik dat er toch heel wat misverstanden bestaan rond tekstschrijvers. Ik som de 3 grootste op.
 

Misverstand 1: Tekstschrijvers zoeken heus nog wel woorden op

Je kent het wel: op een familiefeest wil iemand een sms'je versturen en hij twijfelt opeens over de juiste schrijfwijze. Schrijf ik het nu met een k of een x? Is het ei of ij? S of z?
 
En opeens staan alle ogen op jou gericht.
 
Want uiteraard kan er maar 1 iemand die vraag beantwoorden: een professioneel tekstschrijver!
 
Alle hoofden draaien jouw richting uit.
 
Je voelt het zweet bijna op je voorhoofd parelen.
 
Want nu is het jouw moment om te schitteren.
 
Jij moet op 1-2-3 een pasklaar antwoord kunnen verzinnen. Liefst met een stukje historie of omschrijving bij.
 
Helaas, soms weet ik het antwoord ook niet meteen. Soms twijfel ik ook en zoek ik ook eens de juiste schrijfwijze op.
 
Als copywriter word je verondersteld getrouwd te zijn met de Dikke Van Dale en moet Wolters’ Koenen in je boekenkast staan. En dat is ook zo. Maar tekstschrijvers weten ook niet alles! Daarom zijn de Woordenlijst en het Groene Boekje onmisbare tools. Vertalers raadplegen heus nog wel een woordenboek.
 

Misverstand 2: Creativiteit kost tijd. Ook voor tekstschrijvers

Tekstschrijvers weten hoe belangrijk creativiteit in teksten is.
 
Een echt goeie zin doet iets met jou:
 
  • Hij zet je aan tot verder klikken.
  • Doet je lachen of huilen.
  • Stimuleert jou om een e-mail te openen.
  • Of overtuigt jou om te bestellen.
 
Om een of andere reden denkt iedereen dat tekstschrijvers dergelijke zinnen gewoon in hun mouw hebben zitten.
 
Eventjes schudden en de letters vallen er zo wel uit!
 
Of effe op die balpen knauwen.
 
En hopla … daar is de titel!
 
Maar over een originele zin moet je nadenken.
 
Punt.
 
De ene keer gaat dat al sneller dan de andere.
 
Creativiteit is onvoorspelbaar en borrelt op de meest onverwachte momenten op:
 
  • In de trein, terwijl je dat magazine doorbladert.
  • Op weg naar het werk.
  • In de supermarkt.
  • Tijdens een wandeltocht in de duinen.
  • In de douche.
  • Terwijl je de vaatwas vult of de was opvouwt.
 
En dan kan je maar beter snel je notitieboekje bovenhalen en de leukste ideeën opschrijven, zodat je er later nog mee aan de slag kan.
 
Maar geloof me, die creatieve hersenspinsels springen niet zomaar in dat boekje.

Misverstand 3: Short copy is sneller geschreven dan long copy

Euhhh.
 
NOT.
 
Persoonlijk vind ik teksten inkorten op zich al een hele klus. Zodra ik mijn structuur heb uitgedacht en mijn SEO research heb gedaan, is er geen houden meer aan. Dan tokkelen die vingers ijverig op het klavier en staat de tekst er in een mum van tijd op. Maar dan komt het erop aan om te schrappen.
 
Aha!
 
En da’s al heel wat anders.
 
Daarom is short copy vaak veel moeilijker dan een blogartikel van pakweg 900 woorden.
 
Een goeie slogan.
 
Een toffe banner.
 
Neen, die telt geen 2.000 zinnen. Maar vraagt vaak heel wat tijd.
 
En leg dat maar eens uit!
 
Enfin, ik heb het althans geprobeerd.
 
Ben je op zoek naar iemand die leuke, creatieve teksten voor je website wil maken? Of een wervende vacaturetekst, brochure of catalogus? Een Vlaamse versie van een Nederlandse tekst? Dit Nederlands tekstbureau helpt je graag verder.