In al die jaren dat ik al SEO-teksten schrijf, valt het me op hoe vaak dezelfde SEO-fouten iedere keer weer gemaakt worden. Sommige klanten zijn ervan overtuigd dat de SEO op hun website formidabel werd uitgevoerd. Totdat ik mijn SEO-vergrootglas bovenhaal. Dan raak ik iedere keer toch weer ontgoocheld. Meestal zijn het altijd weer gelijkaardige zondes. Dus ik dacht: laat ons eens te biecht gaan en eens voorgoed afrekenen met die zondes. Ik zal er meteen 7 opsommen. Zo kunnen we met een heilig getal beginnen om schoon schip te maken tegen al die SEO-zondaren.
Wie eens op de biechtstoel wil zitten, feel free en lees verder …
De homepage wordt jammer genoeg nog veel te vaak stiefmoederlijk behandeld. Heel erg jammer. Te meer omdat de homepage eigenlijk de belangrijkste pagina is van je website. Geloof me, het heeft echt geen zin om een hele website te optimaliseren als je de homepage ‘vergeet’. Meestal krijg ik de reactie dat er technisch iets niet juist zit of bla bla bla. Hoofdzonde.
Ooit heb ik eens de tegenovergestelde vraag gekregen: “Mag ik enkel mijn homepage optimaliseren en de rest ongemoeid laten?”.
Euhhh.
Nope.
Daar begin ik zelfs niet aan. Zonde van het geld en de tijd.
Hoe meer hoe beter, denkt de brave burger. Dus: stel dat ik kinderkleding verkoop en ik wil een pagina rond babykledij, dan zou het wel eens kunnen dat ik dit lees in de back office:
Babykledij, babykleding, baby kleding, kleding baby, kledij baby, baby kledij, babysokjes, sokjes baby, baby sokjes, babybroekjes, broekjes baby, baby broekjes, babyjurk, baby jurk, jurk baby, broek baby, babybroek, baby broek, enz. enz.
Dit.Heeft.Geen.Zin.
Er bestaat sowieso al discussie over het feit of Google werkelijk rekening houdt met het ingevulde veld voor het keyword. Persoonlijk ben ik een voorstander van de instelling: ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’.
Maar om dat veld nu te gaan volproppen met alle mogelijke trefwoordcombinaties …
Dat werkt averechts.
Google zal eerder denken dat je op hol geslagen bent (lees: spam).
Als copywriter heb ik het ook al eens voorgehad. Je bent zo compleet opgegaan in het thema en je laat je volledig los op het onderwerp. Ijverig typ je maar en jongleer je met alle mogelijke voordelen en redenen waarom die klant bij jou zou moeten kopen.
En dan.
Ja dan.
Vergeet je nog het trefwoord of de trefwoordcombinatie erin te verwerken.
Nochtans een belangrijke schakel in het hele SEO-gebeuren.
Gelukkig ontdek ik zo’n SEO-fout wel onmiddellijk zodra ik mijn tekst nalees op papier. Maar heel vaak wordt deze misstap over het hoofd gezien.
Zeker liefhebbers van het beeldmateriaal (zoals fotografen, webdesigners, grafici, e.d.m.) zijn niet zo happig op tekst. Ze krijgen al de kriebels bij het woord ‘copy’ alleen al.
Copy?
Tekst?
Content?
Nee! Nee!
Het zijn mijn foto’s of ontwerpen die moeten spreken!
Tuurlijk. Dat begrijp ik.
Maar zonder tekst werkt SEO ge-woon-weg niet.
Dan kan je je investeringsbudget net zo goed uit het raam gooien.
Ooit moest ik een copy … of liever: geen copy schrijven voor een specialist in zware machines. Hij zei:
“Je begrijpt me verkeerd, het zijn heel zware machines, je rijdt er niet zomaar mee naar de zee, tekst hoef ik niet”.
Guess what.
Scoren in Google kwam er ook niet.
Kortom, een ernstig vergrijp.
Dan heb je eens het geluk om op die blinkende 1e pagina van Google te verschijnen met een trefwoord dat nog niet teveel concurrentie heeft én met een meta description die wel het trefwoord bevat. Maar dan lees je de intro en denk je …
*BWURK*
En dat doet de surfer uiteraard ook.
Met alle gevolgen vandien …
Lieve mensen, zorg er dus voor dat je meta description aantrekkelijk genoeg is om op verder te klikken.
Nuttige info geven is okay.
Maar attractieve copy is beter.
Desnoods schakel je daar maar een creatieve tekstschrijver voor in.
Toegegeven. Dit is nu ook weer niet zo’n grote overtreding. Maar waarom zou je geen trefwoord verwerken bij je foto, als je er toch de ruimte voor hebt? Je weet nooit of je via je afbeelding gevonden wordt. Het kan allicht geen kwaad.
Een hele mooie – euh – courante om mee af te sluiten. Mijn concullega’s zullen het zeker beamen: deze kom je echt vaak tegen! Mensen beginnen dapper aan een blog of pagina met nieuwsberichten. Als het goed zit, verschijnen er een 5-tal op. Maar dan ontbreekt het hen aan moed of inspiratie en staat de pagina er maar mistroostig bij.
En zeg nu zelf.
Wat denk jij als je zo’n pagina ziet met een bericht dat dateert van 5 juni 2012?
Ben jij ertoe geneigd om onmiddellijk het contactformulier in te vullen of contact op te nemen?
Neen he. Want zo up-to-date lijkt dat bedrijf niet meer.
Veel websitebezitters zullen er zich ongetwijfeld in herkennen. Damn it. Inderdaad. Dat is verdorie al een hele poos geleden dat ik iets gepost heb!
Als je er dan toch echt de tijd niet voor hebt. Kan je het altijd nog uitbesteden. Aan een freelance blogger bijvoorbeeld.
Hierboven heb ik 7 grote joekels van SEO-misdaden opgesomd. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer SEO-overtredingen die worden gemaakt. Maar dat zou ons te ver leiden.
Alleszins. Als je dit blogartikel ter harte neemt en mijn tips opvolgt, is het je vergeven.
Schrijf in vrede.