Een paar weken geleden ontdekte ik de vacatureteksten van de politie in Gent. Puik werk. Je zag meteen dat hier goed nagedacht was over de rekruteringscampagne. Waarom zouden sollicitanten hun eigen baan opgeven om hier te komen werken? Hoe worden kandidaten gestimuleerd om hun kans te wagen? Waarom is het zo aantrekkelijk om te solliciteren bij de politie? Heel eenvoudig: omdat je daar helemaal jezelf kan zijn. 100% (FL)IK.
Employer branding strategie van het hoogste niveau. Knap!
Wat is employer branding?
Employer branding is het imago dat je bedrijf heeft naar buiten (en binnen) toe. Aan welke waarden hecht jouw onderneming veel belang? Wat maakt jouw business zo bijzonder? Waarom zouden toekomstige werknemers lange wachtrijen willen trotseren om bij jou aan de slag te kunnen? Welke factoren bepalen dat jouw werknemers zo trots zijn op hun werkplek? Gewoon omdat jij – als werkgever – TOP bent!
Met een chique woord noemen we dat Employer Value Proposition. Of kortweg EVP.
Employer marketing is vooral belangrijk als je een 100-tal mensen tegelijkertijd in dienst wil nemen. Als
creatieve vacatureteksten niet langer volstaan. En als je het groots wil aanpakken: van billboards over social media, jobbeurzen, events tot SEA.
Employer Branding: een voorbeeld
Het moet gezegd. Dat hebben die flikken in Gent toch superslim bedacht! Of toch hun communicatiebureau.
100% (FL)IK.
Politiemannen worden in de volksmond (in België) spontaan “flikken” genoemd. In Nederland kennen ze dat woord niet. Daar zijn flikken gewoon “
wouten”. Daar heeft die
taalbarrière (Vlaams-Nederlands) weer iets mee te maken.
In plaats van dat de flikken hun scheldwoord verafschuwen, zijn ze het als een compliment gaan beschouwen. Het zelfs gaan uitvergroten.
“Ja, we worden flikken genoemd. En we zijn er nog trots op ook!”
FLIK.
IK.
Het rijmt. En in het woordje “flik” zit meteen ook “ik” verscholen. Daar zit gewoon een kern van waarheid in. Want in je beroep geef je altijd het beste van jezelf. Als je echt van je job houdt, ben je jezelf. Iedere dag weer opnieuw. Dan voelt werken zelfs al een beetje als een hobby aan.
Geniale Employer Branding campagne bij de politie
Fantastische shortcopy, die titel. Dikke pluim voor de copywriter die het bedacht heeft. Maar ook bij de afbeeldingen werd er goed nagedacht. Een hoofd van een persoon werd maar langs één kant afgebeeld. De andere kant is licht doorzichtig gemaakt en schuilt achter de titel “100% FL(IK)”.
Daarnaast staat ook nog eens een schitterende baseline:
“Gent heeft je nodig, net als Politie Gent.”
Creatieve copy voor employer branding
De creativiteit wordt over de hele lijn doorgetrokken in de
webteksten. Ook bij de CTA.
“Word ook Gentse flik.”
“Goesting om een echte Gentse Flik te worden? Dan moet je enkele stappen doorlopen.”
Het woordje “
te” zijn ze hierboven wel vergeten. Zonde. Dat moest mijn arendsoog weer vinden.
Teksten corrigeren. Beroepsmisvorming. Sorry. Maar
soit.
Bij die 3 stappen zie je 3 sterren:
- Een lege ster voor stap 1
- Een halve ster voor stap 2
- Een volledige ster voor stap 3
Ludiek én consequent aangepakt. Doordat het maar 3 stappen zijn, heb je als sollicitant ook niet langer het gevoel dat de selectieprocedure bij de politie eindeloos is.
Daarnaast zorgen de getuigenissen van het personeel, de variatie in foto’s (geen discriminatie bij de flikken!), video,
blog en de integratie van social media ervoor dat de
jobsite er als een pareltje uitziet.
Tot hier mijn lofzang voor de politie.
Benieuwd of het me minder parkeerboetes zal opleveren …
Kan jij ook wel wat hulp gebruiken voor de copy van jouw employer branding?