Blog

Freggels of Fraggles in Google? Wat moeten we daar nu onder verstaan?

De Lekkere Tekst, 15 december 2019


Is Mr Big G nu even kinderachtig geworden als ik? Eerst was er de BERT-update, waarbij we spontaan aan Bert en Ernie van Sesamstraat begonnen te denken. En nu spreken ze bij Google over Fraggles. Wat gebeurt hier toch allemaal? En wanneer is het tijd voor de Muppets? Ik leg het hoe, wat en waarom uit in deze blog.

 

Fraggle = Fragment + Handle

Wie het woordje ‘fraggle’ (of freggel in het Nederlands) hoort, denkt spontaan aan die leuke, pluizige dieren. Ik zou bijna het volgende zeggen: “If you remember the fraggles, you had an awesome childhood!

 

Voor de niet-kenners:

 

  1. Jullie hebben wat gemist (gat in jullie cultuur)
  2. Het is de Nederlandse benaming voor het Amerikaanse kinderprogramma Fraggle Rock.

 

De hoofdpersonages zijn olijke handpoppen met kleurrijke vachten en een pluimstaart.  Gobo, Wimmie, Mollie, Jet en Bobby heten ze. Ze brengen hun dagen al zingend en dansend door in de freggelgrot. Het creatieve brein achter deze figuren? Jim Henson.

 

Het spreekt voor zich dat Google het niet onmiddellijk over deze fraggles heeft. Al zou je dat – na de BERT-update – misschien wel denken.

 

Waarover gaat het dan wel?

 

Een fraggle is eigenlijk een combinatie van 2 woorden:

 

  • Fragment
  • Handle

 

Eigenlijk is het een nieuwe manier van indexering waarmee Google bezig is.

 

Spannender dan een aflevering van The Fraggles?

 

Nou en of!

 

Mobile first

Wie Google en het SEO-gebeuren een beetje volgt, weet dat mobiele indexering een hot item is geworden. Mobielvriendelijke websites worden beloond. Niet-mobielvriendelijke sites ondervinden de gevolgen. Maar wellicht is er meer aan de hand dan dat Google laat uitschijnen. Want volgens Google was het eerder een extra manier waarop de crawlers aan de slag zouden gaan. Dus je had de desktop crawler enerzijds en de mobiele crawler anderzijds. Maar volgens Cindy Krum gaat het verder dan dat en was Google stiekem al bezig met een totaal nieuwe manier van indexeren.

 

Knowledge Graph en entiteiten

Volgens Cindy Krum zou het wel eens kunnen dat Google zijn index gereorganiseerd heeft rond entiteiten. Meer bepaald: entiteiten rond de Knowledge Graph. Hierbij gaat het om personen, plaatsen, dingen en ideeën. In één van mijn vorige blogs vertelde ik al hoe belangrijk AI en voice search geworden zijn in onze manier van zoeken. Wel, nu is Google nog een stapje verder gegaan. Zo blijkt. Google wordt een expert in verbanden leggen tussen ideeën of entiteiten.

 

Een Freggel? Okay. Dan denken we meteen aan de hoofdfiguren.

 

  • Maar ook aan de Doeners, met hun valhelmen op, die allerlei constructies maken waarop de freggels dol zijn (lees: bouwwerken die ze opeten).
  • En de Griezels
  • En Reizende Oom Roel
  • En de alwetende storthoop Gloria met de schattige ratten Filo en Soof
  • En uitvinder Doc met zijn hond Sprokkel
  • Enzovoort

 

Kortom. Google wordt steeds slimmer in het leggen van verbanden.

 

Als SEO-tekstschrijver is dit even slikken.

 

Het voelt als een radijs met een scherpe smaak in de freggelmaaltijd.

 

Want bij het schrijven van SEO-teksten weet je hoe belangrijk keywords zijn. Ze zijn als het ware de basis van je SEO-tekst. Maar als Google zich gaat toespitsen op entiteiten in plaats van zoekwoorden, dan krijgen we plots te maken met een heel andere manier van indexeren. Google zal ook meer en meer talen begrijpen. Met andere woorden: de ‘mobile first’-indexering heeft de Knowledge Graph naar een totaal ander (en hoger) niveau getild.

 

Eigenlijk hadden we dit allang moeten zien aankomen … En wel hierom.

 

Mensen vragen ook …

Zeker met de voice search worden de zoekopdrachten steeds langer.

 

En zodra je een vraag stelt, antwoordt Google vaak met:

 

  • People also ask …
  • People also search for …
  • Related searches

 

Kijk maar:

Knowledge Graph

 

De Knowledge Graph doet zijn werk. Zoveel is duidelijk.

 

Je zoekt of de Freggels eigenlijk wel in een grot leven.

 

En Google legt meteen verbanden. Want misschien wil je ook wel volgende zaken weten:

 

  • Wat eten die beesten feitelijk?
  • Bestaat die grot wel echt?
  • Hoeveel seizoenen kan je bekijken?

 

Of deze bijvoorbeeld:

 

Fragments and handles

 

Wat betekent dit nu concreet voor SEO?

Wel, dat wordt nog afwachten. Als Google er echt toe in staat is om volledige fragmenten te onderscheiden, zal hij ook beter worden in de indexering van content.

 

Google wil niet langer enkel websites indexeren, maar alle mogelijke info. Dus ook:

 

  • Apps
  • Databases
  • Podcasts
  • Video’s

 

Urls zullen minder belangrijk worden. Misschien zelfs overbodig.

 

Fragment versus website

Stel. Je optimaliseert een pagina over de Freggels. Hierin vertel je wie ze zijn, hoe ze heten, enzovoort.

 

Daaronder volgt er een fragment van de Doeners: hoe ze eruit zien, wat ze bouwen, …

 

Eronder schrijf je een fragment over de Griezels: Ma, Pa en Junior Griezel met hun karaktertrekken.

 

Ten slotte schrijf je ook nog een fragment over de uitvinder (Doc) die af en toe een ansichtkaart van Reizende Oom Roel in zijn prullenmand gooit. En zijn hond, Sprokkel, die zijn baasje telkens duidelijk wil maken dat er een freggel over de vloer loopt om die kaart te pakken te krijgen.

 

In dit bovenstaand voorbeeld zou Google dus perfect ertoe in staat zijn om enkel een fragment over de Doeners te indexeren. Of over de uitvinder, Doc.

 

Soms is het voor Google niet gemakkelijk om een pagina te indexeren als er teveel topics worden aangehaald. Hierdoor werden we als het ware gedwongen om onze SEO-pagina’s zoveel mogelijk op te delen. Één trefwoordcombinatie per pagina.

 

Content is king!

 

Remember?

 

Maar daarom zijn we ook met z’n allen massaal beginnen te optimaliseren. Gevolg? Google ziet door het bos de bomen niet meer. Het geheel begint er een beetje als een storthoop uit te zien.

 

Storthoop Google in plaats van Gloria.

 

Al dan niet met ratten als crawlers.

 

Featured snippets

Het is niet voor niets dat we de laatste tijd steeds meer featured snippets zien opduiken. Eigenlijk zijn het ook gewoon fragmenten die Google filtert uit het overaanbod aan content. Met het enige verschil dat: als je op een fraggle klikt, je meteen naar dat deel van de pagina scrolt waar het fragment wordt beschreven. Zeker bij fora en andere conversaties slaagt Google er steeds beter in om ‘het beste antwoord’ eruit te halen. Maar wat was dat nu ook weer, zo’n featured snippet?

 

Voorbeeld van een featured snippet

Als je niet goed meer weet wat een featured snippet is ... Hieronder vind je een leuk voorbeeld (om in de sfeer van onze pluizige vrienden te blijven).

Featured snippet voorbeeld

 

Leuk om te weten dat Google bij deze zoekopdracht ook wil checken of je het volgende zoekt:

Mensen vragen ook

 

 

Goed.

 

Een verhaal dat zeker nog wordt vervolgd … Met een heleboel vragen waarop zelfs Reizende Oom Roel het antwoord nog moet schuldig blijven.

 

Maar hij mag zijn postkaarten altijd nog naar mij opsturen.

 

Ik bewaar ze wél.


Leuk genoeg? Delen maar!




Vorig bericht
Nadine - De Lekkere Tekst

Smaakt dit
naar meer?

Contacteer mij