Pasen is net voorbij. Family time. Een periode waarin je extra aandacht besteedt aan je vader, moeder, zus of broer. Jammer genoeg kan ik mijn mama niet meer in de bloemetjes zetten. Maar ik dacht: waarom schrijf ik niet eens iets over MUM? De laatste update van Google? Want ook dat heb ik nog niet gedaan. En dat is misschien niet zo erg netjes van mij. Want die update heeft al plaatsgevonden in mei vorig jaar. Uhu. Ja, je leest het goed. Nu gauw over naar de volgende alinea.
Op 20 mei 2021 kondigde Google zijn nieuwe algoritme voor de zoekmachine aan. Deze keer kreeg het algoritme een klinkende naam: MUM. ‘MUM’ staat voor Multitask Unified Model. Wie een beetje op de hoogte is van alle mogelijke Google-updates, heeft ongetwijfeld ook al iets zien passeren over BERT. Wel, die BERT heeft bij de MUM-update een basisrol gespeeld.
Even een opfrissing: de Google update van BERT legde de focus op complexere zoekopdrachten in plaats van traditionele zoekopdrachten. Op die manier kon je veel specifiekere vragen aan Google stellen. Hierdoor kreeg je alle kansen om te scoren met featured snippets.
Ook ik heb al kunnen profiteren van de BERT-update met een paar snippets. Zoals deze:
Wel, MUM gaat nog een stapje verder dan BERT, maar neemt de basis mee. Ook MUM richt zich tot complexere, long tail zoekopdrachten en probeert om zo efficiënt mogelijke antwoorden te vinden op de zoekopdrachten die je ingeeft. MUM gebruikt het zogenaamde T5 text-to-text framework. Op die manier is deze update 1.000 keer sterker dan BERT.
De naam van de laatste nieuwe update, MUM, is overigens een bewuste keuze. Het is een naam die blijft hangen. Kleven. Net zoals we dat gevoel hadden bij Panda en Pinguïn.
Mum always knows best.
En dat zal je met deze update geweten hebben:
Wat betekent deze update nu concreet? Het zoekalgoritme begrijpt niet alleen tekst, maar ook video’s, afbeeldingen en audiobestanden, zoals podcasts. Tekst en beeld kunnen gerust gecombineerd worden.
Daarnaast krijgen de meest complexe vragen een fair antwoord.
Ook vragen als deze:
Al zal je mij niet zo snel een marathon zien uitlopen. Maar soit. Dat geheel terzijde.
Het kan ook nog ingewikkelder. Google is ertoe in staat om vragen te beantwoorden die seizoensgebonden zijn. Hierdoor krijg je antwoorden die te maken hebben met het weer in het desbetreffende seizoen, de nodige uitrusting, de training, enz.
Stel dat je de berg Adams hebt beklommen en je wilt nu ook de berg Fuji gaan trotseren. Dan kan je verschillende vragen stellen aan Google om die heuse klim voor te bereiden. Zoals:
Maar dankzij MUM kan het allemaal veel eenvoudiger.
Je stelt gewoon één concrete vraag die alles omvat.
Zoiets als:
“Ik heb de berg Adams al beklommen en ga nu de berg Fuji beklimmen in de herfst, wat heb ik nodig om mij voor te bereiden?”
De bedoeling van de MUM-update in Google is dat je alle mogelijke info rond temperatuur, hoogte, uitrustingen en wandelpaden in één keer krijgt.
Een beetje zoals in het echte leven dus.
Mum is altijd to-the-point en goed voorbereid .
Ten slotte vormt de taal geen enkele barrière meer. Hierdoor krijg je antwoorden op vragen die ooit in een andere taal werden gesteld. Zo kan je perfect een Nederlands antwoord krijgen, terwijl de originele vraag in het Chinees werd gesteld. Zo kan MUM maar liefst 75 verschillende talen verwerken. Ongetwijfeld heeft AI hierin een cruciale rol gespeeld.
Damn! Mum! You rock!
Het blijft allemaal nog een beetje koffiedik kijken. Best wel spannend ook. Maar één ding is zeker: de eerste functies die in 2021 al werden uitgerold, zullen in 2022 nog concreter worden. Bovendien is MUM multimodaal. Dat betekent dat MUM informatie in tekst en afbeeldingen begrijpt. In de toekomst geldt dat ook voor spraak en video.
Met het voorbeeld van de klimpartij krijg je in de toekomst wellicht ook een video met een fitnesstraining die geschikt is als sportieve voorbereiding. Of afbeeldingen van perfecte uitrustingen. Want herfst betekent misschien ook regenseizoen op de berg Fuji. En dan is een waterdichte jas een must-have.
Ooit komt het zo ver dat je een foto van je favo schoenen neemt en aan Google vraagt of deze bergschoenen überhaupt geschikt zijn om de Fuji berg te beklimmen. En Google zal een degelijk antwoord geven, eventueel aangevuld met vergelijkbare uitrustingen.
Mensen communiceren op verschillende manieren. En dat heeft Google goed begrepen. In de toekomst zal je veel minder complexere vragen nodig hebben om een relevant antwoord te krijgen. En dat antwoord lijkt op de respons van een echte expert. Want dàt is wat Google wil worden.
Een zoekmodule met savoir-faire.
Content was altijd al – opgelet, hier volgt een cliché – king. Maar nu wordt het toch superspannend:
Mum. Of Mom. Nu weten we waarom we WOW lezen als we de letters MOM omdraaien.
Respect, mum!