Je mailbox zit al overvol. Je zit echttttt niet te wachten op nog wat reclame, acties of interessante kortingen. De meeste mails gooi je zelfs meteen in de virtuele prullenmand, zonder ze te openen. Maar niet die van Albert Heijn! Neen, die lees je. Die doen jou glimlachen. Want deze winkelketen weet exact hoe je aan slimme e-mailmarketing doet.
Een week voor mijn verjaardag, krijg ik een e-mail binnen, met als titel “Bijna jarig!”.
Ik ben verbaasd.
Hoe weten zij dat nou?
Juist: die bonuskaart.
Ik open de e-mail, want ja, ik kijk inderdaad wel uit naar mijn verjaardag. En wat lees ik op de eerste regel?
“Beste Nadine, je bent binnenkort jarig en Albert Heijn wil je verrassen!”
Wat lief! Ik ben benieuwd. Dus ik lees verder.
Ik krijg al trek!
“Speciaal voor jouw verjaardag willen we jou de volgende verrassingen aanbieden”.
Die afbeelding alleen al doet me honger krijgen. Een foto van heerlijke bitterballen, gevuld met smeuïge kaas. “
Knapperig van buiten en zacht van binnen” beloven ze. “
Pure verwennerij voor op je verjaardag”. Ja, dat vind ik ook wel. Albert Heijn weet exact wat ik graag in mijn winkelmandje leg
.
Ze stoppen er nog 25% korting bij voor een kalender die ik kan samenstellen met mijn eigen foto’s. En bovendien krijg ik nog €5 korting bij
Bol.com.
Word ik vrolijk van zo’n e-mail?
Denk het wel!
Benieuwd naar meer …
Exact op de dag van mijn verjaardag, zie ik een e-mail binnenkomen van Albert Heijn, met de veelbelovende woorden: “voor Nadine …”.
“Nou, laat maar komen!” denk ik en ik klik meteen verder.
Deze keer hebben ze een nauwkeurige selectie gemaakt van speciale aanbiedingen die exact matchen met mijn koopgedrag:
- 25% korting op hun knapperige wokgroentjes.
- 30% korting op een van hun Zwitsal verzorgingsproducten.
- 25% korting op alle maaltijdsalades.
Slim! Heel slim!
Want dat zijn producten die ik inderdaad heel graag koop! Volgens mij heeft Albert Heijn de allerbeste groenten en fruit. Hun maaltijdsalades? Daar kan geen concurrent tegenop! En meestal kies ik voor de producten van Zwitsal om mijn kinderen te verzorgen.
Verder in de tekst lees ik dat ze mij de nieuwe, gezonde Aziatische maaltijden aanraden, die vol zitten met verse groenten en kruiden. Een leuke tip!
Wat kan jij leren van de e-mailmarketing van Albert Heijn?
Dat zij niet zomaar je mailbox vullen met onzin, is wel duidelijk.
Meer nog, je kan van hun teksten heel wat leren.
Want slimme e-mailmarketing:
- is gepersonaliseerd.
- wordt op het juiste moment verstuurd.
- heeft een onderwerp dat aanzet tot klikken.
- heeft aantrekkelijke foto’s.
- is leuk opgebouwd.
- doet verder lezen.
- maakt jou nieuwsgierig.
- doet jou glimlachen.
- of watertanden.
- beïnvloedt jouw koopgedrag.
Enne … wie weet, komen we elkaar wel eens tegen. In de Albert Heijn!