Ik herinner mij nog een anekdote van vroeger, waarbij mijn werkgever zenuwachtig rond het eiland met copywriters draaide. Ijsberend en vingerknippend, mompelde hij … “Ik ben op zoek naar manieren … om copywriting te automatiseren … om copywriters te vervangen”. We keken elkaar toen breed glimlachend aan. Wat een eikel! Hoe komt hij daar nu bij? Dit lukt toch nooit!
Maar misschien was zijn idee – hoe grof en respectloos ook – toch niet zo dwaas. Want vandaag speelt AI (of Artificial Intelligence) een steeds grotere rol. Denk maar aan de robotmaaier buiten die perfect weet waar hij precies gras mag vreten en wanneer hij opnieuw moet opladen. Ook het idee van zelfrijdende auto’s is niet langer absurd. Maar wat is AI nu precies? Of beter: wat is de impact van AI op content marketing? En de job van copywriters?
Het is niet zo eenvoudig om te omschrijven wat AI is. Toch zal ik een dappere poging wagen. Eigenlijk is het een geautomatiseerd systeem dat zo slim is dat het menselijke intelligentie kan vervangen. Simpeler gezegd: hierdoor kunnen machines werkzaamheden van mensen overnemen. We spreken ook over kunstmatige intelligentie.
Say what???
Wie AI zegt, zegt meteen ook Machine Learning en Deep Learning.
Misschien ben je je er niet meteen van bewust. Maar AI, machine learning en deep learning maken jouw leven dagelijks een stuk makkelijker.
Stel. Je luistert naar Skyradio en je vindt de song echt ge-wel-dig.
Too high, too deep
It's you, it's me
Too wired to sleep, oh, yeah
One thing to need
Three words, I speak
When you're with me, babe
Oh, come on, come on
However I act, you know how much I care
Come on, come on
You know what I want, now meet me if you dare
Love on the run, love on the run, run
Do anything to be there, be there
And I'll always say ya name like a prayer
Oh, when you touch me there
Oh, you'll always be my ritual
Ja, die zou je wel eens op je USB-stick willen zetten. Maar van wie is het nummer? Gelukkig helpt Shazam je hierbij. Gevonden. Het is Ritual, een nummer van DJ Tiësto, Jonas Blue en Rita Ora.
Of je zit op een terrasje van een stoffige lodge in het zwoele Kenia. Maar je weet niet hoe je moet bedanken voor het heerlijke ontbijtbuffet. Google Translate to the rescue! Asante!
Jouw account op Gmail doet ook al een werkje dat jij niet meer hoeft te doen. Spammails automatisch filteren en in de map met spam gooien bijvoorbeeld.
Wie zijn bedrijf een beetje serieus neemt, is bewust bezig met zijn doelgroep. Dat betekent: de content ook afstemmen op de potentiële klanten. Zowel online als offline. Dat kan op verschillende manieren. Een maandelijkse nieuwsbrief bijvoorbeeld, een video over je nieuwe dienst, een blog verspreiden op social media, een advertentie over je laatste nieuwe vacature, een e-boek met relevante tips, enzovoort.
Slimme content marketing zorgt ervoor dat jouw klant wakker wordt geschud. Okay. Je hebt nu zijn volledige aandacht. Meer nog, hij raakt al erg geïnteresseerd. En die honger naar kennis is ondertussen niet langer te stillen. Dus hij klikt op die call-to-action. En hij schrijft zich in voor de cursus “Bloggen voor dummies”. Bijvoorbeeld.
Zo kan ik nog wel enkele voorbeelden bedenken.
Jouw wasmachine heeft het begeven. FML. Tijd voor een nieuwe. Ijverig begin je te surfen op de website van Coolblue. Je twijfelt nog. “Is dit echt de beste optie? Zou ik een kwalitatieve machine vinden aan een lagere prijs?” Dus je wacht nog even met bestellen. Een paar uur later check je je Facebook even. Vreemd. Daar staat net een advertentie van wasmachines van Coolblue.
Of je wil nog snel een overboeking doen via online bankieren op je mobiele app. Zodra je daarmee klaar bent, bedenk je dat je nog iets wou nalezen over die laatste nieuwe actie van Rabobank. Waar stond het ook alweer? En hopla. Daar is het chatvenster. “Kan ik je helpen?”
Knap staaltje AI.
Toch?
Nu ben ik persoonlijk een grote fan van figuren zoals WALL-E, R2-D2, C-3PO en BB-8 … Maar om ze nu mijn werk te laten overnemen? Zo groot is de liefde nu ook weer niet.
Can I write your copy please?
Maar wat kunnen we verwachten van AI in de toekomst? En wordt de vacature van een creatieve copywriter binnen pakweg 10 jaar nog gepubliceerd?
Wat we nu vooral weten is dat AI in de eerste plaats een methode is om onze dagelijkse manier van werken te vergemakkelijken. Of te optimaliseren.
Kan AI hier en daar al wat copywerk vervangen?
Ja.
Betekent dat dan dat we een ander vak moeten gaan leren?
Neen.
Voorlopig beperkt AI zich enkel tot basistaken. Hierbij komen slechts beperkte parameters aan bod. Onderwerpen voor e-mailberichten invullen bijvoorbeeld. Het bedrijf Phrasee is behoorlijk trots op deze capaciteit. Het beweert niet alleen onderwerpen van e-mails automatisch in te kunnen vullen, maar plakt er meteen een gepaste emoji bij . BAM! Het bedrijf zou ook willen evolueren naar automatische copy op social media.
Ook OpenAI (opgericht door Elon Musk) is volop bezig met de ontwikkeling van een automatische tekstgenerator. GPT2 heet het ding. En ja, het doet denken aan de Star Wars figuren die ik hierboven vernoemde. De tekstgenerator zou accuraat genoeg zijn om gelanceerd te worden. Al wacht het bedrijf tot ze zeker zijn dat de technologie niet wordt misbruikt. De tone-of-voice zou al nauw aansluiten bij die van de plaatselijke columnisten. Waardoor de machine toch meer en meer menselijke capaciteiten kan overnemen. OMG.
Ja en neen. Het is een feit dat je, als copywriter, op je hoede moet blijven. En we moeten het toegeven: AI is tot veel in staat. Machine learning en deep learning leren ons dat niets onmogelijk is als het op automatiseren aankomt.
Moeten we de job van copywriter dan schrappen? Dat denk ik niet. Ik ben ervan overtuigd dat we als ‘menselijke’ tekstschrijver absoluut nog een meerwaarde kunnen betekenen voor onze klanten.
Denk maar aan:
Dus voorlopig mogen de robotfiguren nog even in mijn buurt blijven. En maak ik mij nog niet al teveel zorgen dat ze de toetsen van mijn klavier zullen overnemen.
Of vergis ik mij?
Wat denk jij?